fredag 5 augusti 2011

Väggen!

Tredje dagen här nere i Leon-trakterna igår och egentligen då loppet(läs bergen) började. Detta gjorde att inget lag ville kontrollera, men alla ville med i en utbrytning för att slippa jaga. Så farten blev satt riktigt högt, då små grupper kom iväg, men sedan blev inkörda relativt snabbt av något lag som inte hade med någon framför. Mina ben kändes inte något vidare, då jag behöver ett antal dagar i värmen för att klara av 30grader och uppåt. Men dum som man är gick man ändå på attack och var med i några mindre grupper som blev inkörda! Tillslut fanns jag med i en grupp på fyra man efter ca 80km och med loppets första 1-kategoriberget framför oss. Funderade på när de två 60kilos spanjorerna i gruppen egentligen skulle börja gasa, men toppen närmade sig och de ville knappt dra. Så det såg ut som att vi skulle hålla samman över toppen, vilket vi gjorde. Jag lyckades till och med ta bergspriset, vilket nog var mitt första i en backe över 10km!
I utförskörningen anslöt två man till, och vi fick lite bättre samarbete i gruppen. Nästa berg var på 134 km och jag hoppades på att komma över det med innan klungan, som nu var 3:30 bakom han ifatt oss. Vi passerade 134km och inget motlut hade synts till, jag var ner och frågade i bilen om det verkligen var en backe här och fick svaret att det skulle det vara. Men inte alltid de är så noggranna med att kilometerna stämmer, det måste vara svårt med dagens teknik! Någon minut efter jag frågat efter backen svänger vi in på en mindre väg och där möts vi av en vägg (i mina ögon just då iaf)! Första backen var 14-15% i nästan 2km och när man var klar med den fick man en liknande till i bonus, dock något mindre brant, 10-12% bara. Jag hade gjort mitt för dagen kände jag, då värmen hade kokt sönder mig nu och maxpulsen inte kom över 155 i backen. Intog gruppetton och rullade i mål. Det roliga var att lyckades komma ikapp det sam var kvar av klungan, där vi hade tre man, som gjorde ett bra jobb för honom, så han kunde ta spurten och bli tvåa, då de aldrig kom ikapp vinnaren, som kört solo ifrån min tidigare grupp.

Idag blir det ännu värre berg, så till topps!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar