måndag 15 augusti 2011

Västboloppet, min version.

Västboloppet som gick av stapeln igår, blev en liten urtömning(se siffror nedan), så idag har jag hittills mest stirrat ut på regnet.

Loppet i sig visste jag redan ifrån början att det skulle bli knepigt, speciellt taktiskt. Då det var tight i cupen samt att det hade varit en del incidenter, mellan lagen dagen innan på GP-loppet, så spänningen var rätt tryckt innan start. Jag visste samtidigt att loppet förmodligen skulle vara för hårt för de flesta i slutändan, då karaktären på banan gör att det inte går att ”smygåka” med, på de kuperade smala vägarna samt grusvägarna.

Det utformades som så att ”morgongruppen” gick iväg, med fem cyklister, efter ytterligare något varv pep sex cyklister till iväg och sedan fortsatte attackerna och vi blev en grupp till på tio man, som samarbetade bra. Jag visste att jag var tvungen att vara med här, då det är 21 poängplatser att köra om i cupen och risken fanns att klungan(som innehöll bla cupledaren och tvåan i cupen) bakom lika gärna kunde ha stannat av. Våran grupp körde relativt snabbt in försprånget på de första, som hade runt 4 minuter som mest. Vallentuna såg till att gruppen fortsatt rullade på i hygglig fart. Vi hade fått rapporter bakifrån att cuptvåan hade kraschat, då han satsat lite väl friskt utför, så cupvinnaren stod klar. Han anslöt lite senare till första gruppen, som nu var runt 15 cyklister. Cykelcity hade med två stycken i gruppen, som som vanligt suttit på hjul hela dagen vilket började skapa oro i gruppen. Det började små attackeras och med dryga två varv kvar att köra ser jag möjligheten att dra på en riktig attack, som höll till mål sedan. Jag hade ett tag en Cykelcity cyklist liggande solo bakom mig, på 40 sekunder, när han sedan har kört in tid på mig på platten börjar jag fundera lite vad som sker. Då jag normalt är starkare än honom där. Men efter att jag sagt åt kommissariebilen att backa ner till honom(inkl deras följebil), så tar han märkligt nog inte in något mer på mig…

Får även gratulera en värdig vinnare av cupen, Johan Svensson Borås CA!

Siffror som krävdes för att vinna igår… i alla fall på mitt sättJ

Sträcka/tid:185km/4:41:33/Sista 44km/1:05:42(solo)

AVG watt: 305w/345w

Norm watt: 361w/373w

Stigning totalt: 1330m

Förbrukad energi: 5140kJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar