måndag 11 april 2011

Ett vildsvin rikare!

Hemma igen efter Circuit des Ardennes och lyckades få med mig bergströjan hem, vilket jag är glad över. Det såg inte helt enkelt ut på morgonen igår, då det fortfarande fanns 74 poäng kvar att köra om de sista två etapperna, jag hade 37. Redan på förmiddagsetappen blev jag utmanad av en tjeck, som hade en del poäng sedan tidigare. Upptäckte då att mina utbrytningsben ifrån lördagen kändes av, då jag inte riktigt kunde spurta ifrån honom. Lyckades dock göra en ”fuling” på ena bergspriset, med en liten dubbelattack av mig och Håvard, så fick några poäng. Totalt efter dagens första etapp hade jag utdrygat ledningen något, men fortfarande 50 poäng kvar att köra om.

Jag var rädd att jag skulle ha lika dåliga ben på eftermiddagen, men det visade sig vara fel, då det kändes rätt ok. Men taktiken blev utifrån det och vår bästa utveckling av loppet skulle vara att få iväg en ifrån laget i starten, i en mindre grupp där alla var ointresserade av tröjan. Samt att med lite flyt få dem inkörda innan de sista två ”bergen” och på så sätt neutralisera kampen om tröjan. Att det helt skulle utvecklas så trodde vi nog inte riktigt på, men det visade sig att det var fel. Ziesler kom iväg efter några kilometer i en grupp på fyra man som alla stod på noll poäng och han körde bra och var först över de tre första topparna, innan de blev inkörda av FDJ. Allt jag behövde göra då var att hålla koll på de som låg närmast mig innan etappen i de två sista backarna. Jag lyckades med det och fick med mig en grönprickig tröja och ett vildsvin hem.


1 kommentar: